Poznaj nasze profile społecznościowe

  • ul. Polna 1c/3 10-059 Olsztyn

  • Zadzwoń do nas +48 516 516 718

  • Godziny otwarcia biura poniedziałek-piątek 12-16

Hamowanie silnikiem

18 maja

Technika hamowania silnikiem podlega ocenie egzaminatora podczas egzaminu praktycznego w zakresie prawa jazdy kat. B. Warto poznać ten sposób pozwalający zmniejszyć prędkość pojazdu i wykorzystywać go nie tylko na egzaminie, ale również podczas codziennej jazdy samochodem. W Szkole Nauki Jazda PASJA w Olsztynie kładziemy duży nacisk na naukę tego elementu. Dlaczego? Ponieważ przynosi wiele korzyści i nie jest trudny!

Hamowanie silnikiem polega na zwolnieniu pedału gazu i redukcji biegu. Można powiedzieć, że jest to jazda z włączonym biegiem bez wciskania ani pedału gazu ani sprzęgła. Ta czynność sprawia, że wytracamy prędkość. Dzieje się tak dlatego, że zdjęcie nogi z gazu powoduje zamknięcie zaworu wlotu powietrza. Tworzy się efekt wciągania (podobny do pracy odkurzacza). Brak przepływu powietrza pozbawia cylindry energii i aktywuje siłę hamującą. Technika ta nie ma zastosowania podczas jazdy na tzw. „luzie”, ponieważ nie wytwarza się redukcja energii i koła kręcą się tak samo szybko jak wcześniej. Dodatkowo redukcją biegu jesteśmy w stanie kontrolować siłę hamowania. Im niższy bieg, tym szybciej wytracimy prędkość, a dodatkowo przy zjeździe ze wzniesienia, niski bieg nie pozwoli naszemu pojazdowi osiągnąć dużych prędkości.

Niezaprzeczalną korzyścią stosowania tego sposobu wytracenia prędkości jest przede wszystkim mniejsze zużycie klocków i tarcz hamulcowych.

Z hamowania silnikiem powinniśmy korzystać w szczególności w terenie górzystym, ponieważ ciągłe hamowanie hamulcem roboczym może doprowadzić do zagotowania się płynu hamulcowego lub całkowitego zużycia klocków hamulcowych. Taka sytuacja jest niezwykle niebezpieczna i może prowadzić do wypadku. Hamować silnikiem możemy również w obszarze zabudowanym, np. dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej. Zamiast hamować tuż przed nią, można zawczasu wytracić prędkość niższym biegiem i tym samym oszczędzić hamulce.

Kiedy hamowanie silnikiem się nie sprawdzi? W sytuacjach awaryjnych, gdy liczy się czas naszej reakcji. Wtedy należy bezwzględnie korzystać z pedału hamulca roboczego, który wytraci naszą prędkość o wiele szybciej.