Każdy kierowca poruszający się po drodze powinien zadbać o własne bezpieczeństwo. Jednym z elementów, który pozwala nam czuć się pewnie w naszym pojeździe jest sezonowa wymiana opon. Dlatego pojazdy w Szkole Nauki Jazdy Pasja zawsze są perfekcyjnie przygotowane pod tym względem, aby zapewnić naszym kursantom jak najlepszy komfort jazdy i poczucie bezpieczeństwa.
Zarówno opony letnie jak i zimowe pełnią wiele funkcji. Ich główną rolą jest przede wszystkim zapewnienie odpowiedniej przyczepności kół do nawierzchni. Muszą również utrzymywać auto na właściwym torze jazdy oraz niwelować wstrząsy i drgania powstałe podczas jazdy na nierównych drogach znacznie poprawiając komfort podróżowania. Bardzo ważne zadanie spełniają podczas hamowania pojazdu. Dzięki odpowiedniej rzeźbie i głębokości bieżnika oraz właściwej mieszance zastosowanej przy ich produkcji, znacznie zmniejsza się droga hamowania. Specjalny układ rowków sprawia, że opony są również bardziej odporne na zjawisko aquaplaningu. Rzeźba bieżnika i jego głębokość sprawiają, że znacznie poprawia się hamowanie, przyspieszenie i kierowalność naszego pojazdu.
Dlaczego warto sezonowo wymieniać opony z zimowych na letnie?
Opony letnie i zimowe różnią się właściwościami w konkretnych temperaturach. Zimowe są zaprojektowane na specyficzne warunki pogodowe. Są technicznie przystosowane do zapewnienia jak najlepszych parametrów przy niskich i ujemnych temperaturach. Przy czym należy pamiętać o tym, że zimowe warunki pogodowe nie odnoszą się tylko do dróg pokrytych śniegiem czy lodem. Opony zimowe spełniają swoje zadanie przy temperaturach niższych niż +7oC. Dają dobrą przyczepność do nawierzchni dzięki specjalnej recepturze mieszanki gumowej, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach. Opony zimowe w wyższych temperaturach tracą część swoich właściwości. Opona staje się miękka i niejako rozpływa się na gorącej jezdni, a bieżnik zmienia kształt. Skutkuje to większym zużyciem paliwa, ponieważ opona stawia większy opór, przez co skraca się jej żywotność. Specyficzny skład mieszanki opon zimowych wydłuża drogę hamowania na suchym asfalcie w okresie letnim. Według ekspertów ADAC hamowanie na oponach zimowych z prędkością 100 km/h (przy temperaturze powyżej 15oC), wydłuża drogę hamowania aż o 16 m, w porównaniu do ogumienia letniego.
Dodatkowo latem, za sprawą opon zimowych zmniejsza się precyzja prowadzenia pojazdu. Nagła zmiana pasa ruchu samochodem na oponach letnich przy prędkości 80 km/h jest stosunkowo bezpieczna. Natomiast jak wyliczają specjaliści koncernu Continental kierowalność pojazdu na oponach zimowych była o 15% gorsza. Dodatkowo pojazd reagował na ruchy kierowcy z widocznym opóźnieniem. Jazda na oponach zimowych latem jest również niekomfortowa z racji tego, że powoduje ona większy hałas. Opony letnie powinno się zakładać, gdy temperatura na zewnątrz utrzymuje się powyżej 7°C. Mają one większe bloki bieżnika po zewnętrznych stronach oraz mniejszą liczbę lameli (małych szczelin) dzięki temu miejsce styku opony z nawierzchnią jest dużo większe. Skutkiem tego jest lepsze prowadzenie naszego pojazdu oraz stabilność podczas hamowania. Skraca się również droga hamowania. Dzięki temu, że mają płytszy bieżnik niż opony zimowe dają większą stabilność przy dużych prędkościach. Opony letnie przy wysokich temperaturach lepiej zachowują swój kształt i pozwalają na szybszą i bezpieczniejszą jazdę. Jazda na oponach letnich jest bardziej komfortowa i nie powoduje nadmiernego hałasu.